Mniejsze rynki przyciągają uwagę deweloperów

Mniejsze rynki przyciągają uwagę deweloperów

Aktywność deweloperów obiektów handlowych, w minionym półroczu skumulowała się na średnich i małych rynkach. To właśnie tu powstaje 63 proc. z obecnie budowanej powierzchni handlowej. Jak wynika z najnowszego raportu Knight Frank nt. rynku nieruchomości komercyjnych Polska stale cieszy się również dużym zainteresowaniem najemców – kolejne marki debiutują na tym rynku lub planują dalszą ekspansję.

– Deweloperzy kierują wzrok na coraz mniejsze rynki ze względu na rosnące bariery budowania obiektów handlowych w największych aglomeracjach. Z jednej strony są to ograniczenia rynkowe – znacząca konkurencja i wysoki poziom nasycenia powierzchnią handlową, a co za tym również idzie – ograniczona przestrzeń dostępna pod obiekty wielkopowierzchniowe. Nie bez znaczenia są też aspekty związane z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego lub ich brakiem czy wydłużony czas trwania procedur administracyjnych. Inwestycje realizowane w mniejszych miejscowościach mają krótszy horyzont czasowy, co przekłada się również na aspekty finansowania projektu – komentuje Agnieszka Mielcarz, dyrektor Działu Retail Asset Management Knight Frank w Polsce.

Małe i średnie rynki (do 400 tys. mieszkańców) w minionym półroczu były dominującą lokalizacją pod względem otwarć kolejnych obiektów. Obecnie segment ten stanowi blisko 45 proc. całkowitej podaży przestrzeni handlowej w kraju. O dużej dynamice rozwoju tego trendu świadczy fakt, że ponad 63 proc. z obecnie budowanej powierzchni handlowej w Polsce zostanie wprowadzone w miejscowościach do 400 tys. mieszkańców. Wszystkie nowe projekty ukończone w II kwartale 2014 roku zostały oddane w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców. W tym okresie rynek powiększył się o dwa centra handlowe oraz cztery parki handlowe o łącznej powierzchni około 85 tys. mkw.

Na koniec II kw. 2014 roku zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęły poziom 11,3 mln mkw. 6,3 mln mkw. przypadało na 8 największych aglomeracji, 3,1 mln mkw. na rynki średniej wielkości (100-400 tys. mieszkańców), a pozostałe 1,9 mln mkw. zlokalizowane było w mniejszych miastach (poniżej 100 tys. mieszkańców). Oznacza to, że średni wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową w kraju wynosi 293 mkw./1 tys. mieszkańców, przy czym dla 8 głównych aglomeracji jest to niezmiennie poziom 553 mkw./1 tys. mieszkańców.

– Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla najemców -dodaje Agnieszka Mielcarz.- W ostatnim półroczu na naszym rynku zadebiutowali m.in. Inside, Gattinoni Roma, Medicine, Celio czy Giacomo Conti. Część z tych firm od razu podjęła decyzję o salonach w kilku lokalizacjach. Jednocześnie wiele marek już obecnych na naszym rynku decyduje się na politykę ekspansji – m.in.: Michael Kors (pierwszy butik na Pomorzu), New Balance, C&A, Go Sport, Jula czy Hebe.

 

Knight Frank Sp. z o.o.

Previous Część członków RPP wskazywała w VII na cięcie stóp - sprawozdanie
Next Dobre dane z USA

Może to Ci się spodoba

Nieruchomości 2 komentarze

Sześć sztuczek na powiększenie mieszkania

Nie ma takiego mieszkania, w którym prędzej czy później nie zabrakłoby nam miejsca. Stąd bez względu na dostępną powierzchnię warto o nią dbać i stosować sztuczki, które pozwolą bezinwazyjnie zyskać

Nieruchomości 0 Comments

Czy warto inwestować w cypryjskie nieruchomości?

Cypr przed długi czas pozostawał rajem podatkowym i miejscem, w którym zagraniczne spółki powstawały bardzo szybko. Nadal jednak funkcjonuje przekonanie, że można robić tutaj interesy i generować duże zyski. Czy

Nieruchomości 0 Comments

Co może zastąpić przydomowy ogród?

Podczas zakupu mieszkania alternatywą dla ogrodu może być balkon lub loggia. Coraz częściej są one idealną namiastką ogrodu dla ludzi mieszkających w dużych miastach. Różnice pomiędzy balkonem, loggią i tarasem

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź